tirsdag den 22. januar 2013

Lækkert glutenfrit rugbrød

Jeg spiser jo ikke gluten, og har indtil nu bare købt brød i den lokale brugs. Jeg havde dog længe tænkt på at det da egentligt var for dårligt at jeg ikke "lige" selv slog en dej sammen og bagte mit eget glutenfri rugbrød, men i kender problemet ikke, den ene dag tager den anden... og så er der bare så mange ting man burde få gjort i stedet for. :D

Men nu blev det altså rugbrødets tur, og det smagte faktisk rigtig dejligt, så jeg håber at jeg fortsat får taget mig sammen til at bage det i stedet for at købe det klamme øhm.. halvtørre glutenfri brød fra brugsen. He he

Jeg havde fundet to forskellige opskrifter på glutenfrit brød/stenalderbrød, og jeg har så kombineret de to, da den ene havde squash og græskarkerner i sig, som jeg gerne ville have i den anden. I får opskriften som jeg lavede den.

Glutenfrit rugbrød med squash
3dl vand
75g hørfrø
14 svesker
50g gær
3 tsk salt
½ -1 revet squash
200g fuldkornsrismel
200g hirseflager
100g boghvedemel/majsmel/boghvedegryn
50g græskarkerner/solsikkekerner
2 spsk FiberHusk (loppefrøskaller)

Hørfrøene sættes i blød i 2 dl vand i en time. Vandet skal bruges i dejen senere. Sveskerne blendes med lidt af vandet fra hørfrøene.
Gæren opløses i 1 dl lunkent vand, og derefter tilsættes 2 spsk af de blendede svesker. Lad blandingen stå i 10min. Derfter blandes alle andre ingredienser sammen, og dejen skal nu hæve et varmt sted i ca. 60-70 min.
Bages i en rugbrødsform i ca 75min ved 200 grader.

Mit brød er bagt i en ret stor form og derfor blev det ikke så højt. Næste gang prøver jeg en mindre form. :)

Det smager super dejligt selvom det er uden gluten. Da holdbarheden ikke er mere end 3-4 dage, kan man med fordel skære det i skiver og fryse det ned i mindre portioner. Jeg skal hilse og sige at det også smager lækkert efter en tur i fryseren og derefter brødristeren. Mums.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar