torsdag den 13. december 2012

Æblekompot med vanille, citron og kanel

Så er bloggen rundet 2000 besøgende!! Det kan måske lyde som lidt for dem som har en veletableret blog, men jeg synes det er dejligt at der har været så mange inde og kigge her på Rosas Univers. Forhåbentlig har de besøgende fundet lidt inspiration til bagværk, kager, mad eller noget helt tredje. :D

Jeg håber alle i skønne læsere vil blive ved med at kigge forbi, og jeg skal i hvert fald nok blive ved med at dele stort og småt fra vores hverdag.


Igår var der julehygge nede i Villads´ vuggestue. På trods af at vi er en nul sukker institution, har man alligevel besluttet at man til julehygge godt måtte servere æbleskiver med flormelis og syltetøj (og det syness jeg er helt fint for børnene skal jo også lære at der kan være lidt ekstra godt til specielle lejligheder). :)

Men jeg fik alligevel en ide om at ville lave en æblekompot som man kunne bruge til æbleskiverne som alternativ til flormelis og syltetøj. Hvis man ville. :)
Kompotten fik et lille tvist med kanel, så jeg forestiller mig at den gik rigtig fint til æbleskiverne. Ja, og nu tænker du nok hvorfor jeg ikke ved det? Ja, Villads blev ringet hjem med 38,5 i feber en time inden julehyggen startede. He he. Så det var jo bare fantastisk. ;)

Men æblekompotten blev afleveret med små flag i hvor der stod hvad det var, så jeg håber at det gjorde glæde.

Opskriften er fundet fra www.aarstiderne.dk, men er ændret ret meget, så jeg skriver den her som jeg lavede den.

16 æbler skrællede og i tern
4 stang vanille
Skræl af 2 øko citroner
ca 1½ spsk øko rørsukker
ca. ½-1 tsk kanel
en lille smule vand til bunden af gryden

Æblerne skrælles og skæres i tern. Vanillestængerne udhules og vanillekornene mases sammen med lidt af sukkeret inden det puttes i gryden sammen med æblerne. Resten tilsættes også de tomme vanillestænger og det hele koger til.. tada..., det er færdigt. Tror det er ca. 15-20 min, holdte faktisk ikke rigtig øje med tiden.
Derefter fik det en tur med stavblenderen, dog ikke så det blev helt til mos, men så der stadig var nogle æblestykker i.

Her er lidt billeder, og der jeg smagte uden æbleskiver var altså rigtig lækkert og kan sagtens bruges til alt muligt andet. Som fx. syltetøj, æblekage, tilbehør til is, på yoghurt/skyr eller som alternativ til ris ala mande. ;)

Velbekomme!


2 kommentarer:

  1. Hej Susan, Du er så dygtig og inspirerende, jeg er super glad for din blog! :-)

    SvarSlet
  2. Hej Sandra.
    Tak for de søde ord. Jeg er glad for at kunne inspirere lidt. :)
    Knus Susan

    SvarSlet