søndag den 5. august 2012

Madspild...

Jeg sad igår og så DR2s temaaften om madspild. Jeg må sige at det er skræmmende så meget mad vi egentligt smider ud og jeg tror vi alle kan blive bedre til at bruge vores rester uden at smide dem ud. Herhjemme tror jeg vi er ok, til at få brugt fx grøntsagerne inden de bliver kedelige, men tilgengæld synes jeg alt for tit jeg ender med at smide bøtter med mad ud, som har fået forputtet sig bag nogle andre ting, eller som vi bare ikke lige har fået spist mens det var friskt. Og så er det jo egentligt lige vidt hvis vi er gode til at få brugt grøntsagerne i fx. en kødsovs, hvis resterne af kødsovsen alligevel bliver smidt ud senere, fordi vi ikke har fået spist den. Godt så... ;)

Efter en udsendelse om madspild, sendte de en amerikansk dokumenter der hedder No Impact Man, som er om en New Yorker familie der vil prøve at leve et år med at belaste miljøet mindst muligt. Det var lidt ekstremt men noget af det var at de skulle leve
- uden at bruge tranportmidler
- uden at skabe skrald
- og derfor heller ikke købe fødevarer der er i en emballage
- uden plejeprodukter eller rengøringsartikler
- til sidst prøvede de så også at leve uden strøm hvilket dog skabte noget større problemer i forhold til madvarer osv.

Det var virkelig meget de gjorde og noget "over the top", men det fik mig alligevel til at tænke at der også måtte være noget vi kunne gøre uden at det bliver alt for meget "nu-laver-jeg-lige-alt-i-mit-liv-om-det-næste-år". :)

Sp nu har jeg besluttet mig for at jeg ikke køber mere sølvpapir, og i stedet klarer mig med madpakkepapir og husholdningfilm som er meget mindre miljøbelastende. I følge samvirke udleder en madpakke i sølvpapir faktisk 30 gange så meget CO2 som en madpakke i madpakkepapir. Vildt nok!
Derudover er det gået op for mig hvor mange af de der gennemsigtige poser man i flæng bruger i grøntafdelingerne i supermarkedet, og så alligevel smider ud når man kommer hjem. Så nu vil jeg prøve at putte fx. peberfrugterne direkte ned i kurven i stedet for at putte dem i poser. Det må da kunne lade sig gøre at spare lidt der også. :)

Til sidst har jeg tænkt mig at give kæresten og jeg en udfordring, som bliver ikke at smide rester ud de næste 30 dage. Dvs. indtil d. 5 september. Så nu har jeg installeret en seddel på køleskabet hvor vi skriver ned hvad der er af rester, og hvornår det er lavet, så har vi et bedre overblik, og kan nemmere se hvornår det senest skal spises.

Selvfølgelig er det nogle små ting, men et eller andet sted gælder det jo om at prøve at ændre lidt vaner, og blive mere bevidst om den spild man har i hverdagen.
Jeg skal selvfølgelig nok holde jer ajour med hvordan det går. :)

Ready Set GO! :D




Ingen kommentarer:

Send en kommentar