søndag den 12. august 2012

Bedre held næste gang...

Nåh så er kærestens fødselsdag overstået, og dermed også denne weekends kagelavning (så kommer der heldigvis min egen fødselsdag i næste weekend ;).

Min kæreste havde besluttet at der skulle være noget med banan i lagkagen, så selvom jeg synes det lød lidt alternativt, så fandt jeg en opskrift på bananmousse. På samme hjemmeside fandt jeg også en opskrift på en kokos/lime mousse, som blev valget til det andet lag.

Som bund havde jeg valgt at lave mandelbunde, som jeg fandt en opskrift på her. Det fungerede rigtig fint, og jeg synes de bleve rigtig gode. Man skal dog holde godt øje med dem for de bliver hurtig brændte.

I har måske lagt mærke til at jeg har sprunget let henover at kommentere på fyldet... Det skyldes altså at det simpelthen ikke var godt. :( bananmoussen smagte ikke godt, og kokos/lime moussen var der alt for meget kokos i. Så det var desværre lidt et flop, og gæsterne måtte lade lidt af deres stykker ligge på tallerkenen. Heldigvis var det bare mine forældre og min kærestes + hans søster og så er jeg jo blevet en erfaring rigere. :)

Nåh men i skal da alligevel se kage blive til. :)

Her er kagen samlet med min nye kagering (eller hvad det hedder) og med bagepapir under som jeg fandt et fif om på Himmeske Kager, som har lavet nogle rigtig gode how to´s til hvordan man laver en kage.


Her er den så smurt op med en ultimate chocolate frosting som jeg fandt her.


Her er så den færdige udgave overtrukket med fondant og pyntet i kanten med Royal Icing. Den der kant i bunden var dog ikke så nem at lave som jeg havde regnet med, men det kommer nok når man får noget mere øvelse. Bogstaverne har vakt mig mange problemer, og til sidst var jeg ved at spasse helt ud over dem. jeg har købt nogle bogstavsforme, og tænkte ikke over at der var noget specielt ved at lave dem. Men det viste sig da at de sidder rimelig godt fast i sådan en form. Så jeg stod og pillede hver enkelt ud med en tandstik, hvilket var pænt svært uden at ødelægge dem helt. Dagen efter lavede en gammel kollega, en rigtig fin guide til det med de bogstaver. Den husker jeg helt sikkert til næste gang, den havde gjort det SÅ meget nemmere. Du kan se den her.


Udover at fyldet ikke var helt vellykket, så var der en anden ting ved kagen der vakte mig store problemer. Nemlig at jeg havde enormt svært ved at smøre kagen op. Min creme ville simpelthen ikke rigtig hænge fast på kagen, og når jeg smurte det på blev det bare siddende på kniven. Specielt ved bananmoussen var det et problem fordi den var lidt "våd" og jeg kan også huske at jeg havde samme problem ved min sidste kage (som også var den første) hvor det ene lag var med jordbær. Det gjorde bare at jeg måtte smøre ret meget på, og det blev i hvert fald ikke noget fint tyndt lag, for hver gang jeg prøvede at tynde lidt ud i det, kom der store huller.

Hvis der er nogle af jer der læser med, som har en løsning på det, må i meget gerne smide en lille kommetar, da der jo venter en ny kage i næste weekend. :/


4 kommentarer:

  1. Hej :).

    Jeg har lært et lille fif omkring opsmøringen. Inden du fylder mousse i kagen, skal du også have opsmøringen parat. Så lægger man en bund, og inden moussen kommes på, lægges der først en "dam"/ring af opsmøring hele vejen i kanten - gerne et lille bitte stykke indenfor kanten, da man kan være uheldig, at det vælter ud, hvis moussen presser meget på. Herefter fylder man så mousse i, så det passer sammen i højden. Ny kagebund på, lav en ring af opsmøring, mousse i til kanten af opsmøringen og "låg" på. Det er en rigtig god idé at bruge sin bagering, når man bygger kagen på - det forhindrer nemlig, at ringen af opsmøringen falder ud.
    Det hjælper i hvert fald mig rigtig meget, for jeg har haft samme problem med, at enten røg moussen med ud i opsmøringen, eller også gad opsmøringen ikke at hænge ved.
    Jeg håber, at det kan være en hjælp :).

    Mvh. Charlotte.

    SvarSlet
  2. Hej Charlotte
    Tusind tak for din kommentar. Den første jeg får - det er lidt stort ;)
    Nåh back to the subject. Tak for fiffet, jeg prøvede det med den første kage jeg lavede, men der røg det bare ud til siden, hvilket jo så ikke gjorde det meget bedre ;) Men nu når jeg har min bagering, og hvis jeg husker at lægge smørcremen en ½ cm inde kan det være det virker. Det var dog inde hos specialkøbmanden at de sagde at når jeg havde en bagering, så behøvede man ikke den kant. Men måske det mere er de garvede der så kan undlade den.
    Men når du så laver den kant af smørcreme, hvordan får du så rent praktisk lavet den. For sidst tænkte jeg at den ikke skulle være så tyk, så jeg brugte en lille tyl (måske på ½ cm) og det føltes lidt som at stable spaghetti, for der skulle jo ret mange oven på hinanden for at det blev ligeså højt som moussen. :/

    Mvh Susan

    SvarSlet
  3. Hej Susan :).
    - Ja det er altid lidt stort med den første kommentar (men også alle de andre er man glad for!). Jeg skal gøre, hvad jeg kan for at kommentere på dine indlæg. Men det bliver nok mest om de indlæg du har omkring fondant-kager.

    Altså man kan godt undlade den der ring, men jeg synes bare, at det gør arbejdet 100 gange nemmere, hvis man lige laver den. Efter jeg er begyndt på det, så har det ikke drillet siden. Jeg bruger egentlig bare en rund tyl fra Wilton nr. 11 til at lave ringen.
    Tror faktisk, at da jeg lavede ringen sidste gang, lagde jeg den helt ud til kanten, så den også ramte bageringen, da tyllen er lidt stor. Man skal så bare huske at "skære" kagen fri fra bageringen med en kniv, før man fjerner bageringen. På den måde fik jeg omkring 1/2-1 cm kant inde i kagen.
    Derudover lægger jeg 2-3 gange opsmøring oven på hinanden - sørg dog for, at der hvor enderne på ringene mødes ikke ligger oven på hinanden hele vejen rundt. Så kan det godt drille lidt der nemlig. Og hvis man får fyldt for meget mousse i i forhold til ringen, så laver man bare en ring mere ;).
    For at hjælpe det endnu mere kan man lade kagen stå i køleskabet natten over, før man fjerner bageringen. Så har moussen sat sig helt, og det samme har opsmøringen.

    Du nævnte også i dit indlæg her, at din limemousse ikke blev så god. Jeg har selv lavet en, som jeg synes, er utrolig lækker! Du kan finde opskriften på min blog. Hvis du gerne vil have kokos i, kan du jo bare komme lidt i :). Men jeg tror ikke, at du skal tage meget mere end max 50 g i.

    Mvh. Charlotte.

    SvarSlet
  4. Hej Charlotte
    Tusind tak for dine fif! Jeg prøver at lave den med en ring i næste weekend. så bliver det nok nemmere som du skriver. :)

    Jeg har været inde og lure på din blog og har fluks printet din lime mousse. Den lyder lækker!

    Kh Susan

    SvarSlet